Tuesday 10 July 2012

Sarawak


Flag of Sarawak

Sarawak (Jawi: سراوق) (sebutan Melayu: [sarawaʔ]) adalah salah satu daripada dua negeri di Malaysia di pulau Borneo. Dikenali sebagai Bumi Kenyalang ("Tanah yang Kenyalang"), Sarawak terletak di sebelah utara-barat pulau ini. Ia merupakan negeri yang terbesar di Malaysia diikuti oleh Sabah, negeri yang kedua terbesar yang terletak di utara-timur.
Pusat pentadbiran Kuching, yang mempunyai penduduk seramai 658.562. Bandar-bandar utama dan bandar-bandar termasuk Miri (pop. 269380), Sibu (pop. 209616) dan Bintulu (pop. 189695). Banci terakhir (2010), penduduk negeri adalah 2420009.

sejarah sarawak
Pesisir timur Borneo , walaupun tidak diselesaikan, oleh Portugis pada awal abad ke-16. Kawasan Sarawak telah diketahui oleh ahli kartografi Portugis sebagai Cerava. Semasa abad ke-17, Sarawak sendiri ditadbir di bawah Sultan Tengah. Menjelang awal abad ke-19, Sarawak telah menjadi sebuah wilayah yang longgar tertakluk di bawah kawalan Kesultanan Brunei. Semasa pemerintahan Pangeran Indera Mahkota pada abad ke-19, Sarawak menghadapi huru-hara. Sultan Omar Ali Saifuddin II (1827-1852), Sultan Brunei, mengarahkan Pangeran Muda Hashim pada tahun 1839 untuk mengembalikan ketenteraman dan ia pada masa ini James Brooke tiba di Sarawak. Pangeran Muda Hashim mulanya meminta bantuan dalam perkara itu, tetapi, Brooke enggan. Pada tahun 1841, Brooke membuat satu lagi lawatan ke Sarawak dan kali ini beliau bersetuju untuk memberikan bantuan. Pangeran Muda Hashim menandatangani perjanjian pada tahun 1841 menyerahkan Sarawak dan Sinian kepada Brooke. Pada 24 September 1841, Pangeran Muda Hashim telah memberikan gelaran Gabenor  kepada James Brooke. Beliau menjadi Rajah Sarawak dan mengasaskan Dinasti Rajah Putih Sarawak, kemudian melanjutkan pentadbiran beliau melalui perjanjian dengan Sultan Brunei. Sarawak menjadi kerajaan bebas dari 1841 sehingga 1888, apabila negeri itu telah diletakkan di bawah perlindungan British.

kumpulan etnik
Kanak-kanak perempuan Iban berpakaian dalam pakaian Iban penuh (wanita) semasa Gawai perayaan di Debak, rantau Betong, Sarawak
Sarawak mempunyai lebih daripada 40 sub-kumpulan etnik, masing-masing dengan sendiri bahasa budaya yang berbeza, dan gaya hidup. Bandar-bandar dan pekan-pekan yang lebih besar penduduk terutamanya oleh orang Melayu, Melanau, Cina, India dan peratus yang lebih kecil Iban dan Bidayuh yang telah berhijrah dari rumah-kampung mereka atas sebab-sebab pekerjaan.
Secara umumnya, Sarawak mempunyai tujuh kumpulan etnik utama iaitu Iban, Cina, Melayu, Bidayuh, Melanau, Orang Ulu dan lain-lain '. Etnik yang lebih kecil beberapa yang tidak dimiliki oleh mana-mana tujuh kumpulan etnik utama ialah Kedayan, Jawa, Bugis, Murut dan India. Tidak seperti Indonesia, istilah Dayak tidak rasmi digunakan untuk menangani etnik asli Sarawak.

kumpulan etnik
Kumpulan etnik di Sarawak
etnik
Iban 29%  

Cina 24%

Melayu 23%
Bidayuh 8%
Melanau 6%
Orang Ulu 5%
lain-lain 5%






Administrative divisions
Sarawak is divided into 11 Divisions:

Betong Division
Bintulu Division
Kapit Division
Kuching Division
Limbang Division
Miri Division
Mukah Division
Samarahan Division
Sarikei Division
Sibu Division
Sri Aman Division

No comments:

Post a Comment