Tuesday 10 July 2012

Bandaraya kuching

Kuching (/ ku ː tʃɪŋ / Koo-ching; Cina: 古晋)), secara rasmi Bandaraya Kuching, dan bekas Kota Sarawak, adalah ibu kota dan bandar paling ramai penduduk negeri Malaysia Timur Sarawak. Bandar meliputi kawasan seluas 719 km persegi (1.863 km ²) dan mempunyai penduduk yang dianggarkan 1 juta tahun 2012.

Kuching adalah bandar ketiga Sarawak, yang diasaskan oleh wakil Sultan Brunei, Pengiran Indera Mahkota pada tahun 1827. Sebelum penubuhan Kuching, kedua-dua ibu negeri  Sarawak ialah Santubong, yang diasaskan oleh Sultan Pengiran Tengah pada tahun 1599, dan Lidah Tanah, diasaskan oleh Datu Patinggi Ali pada awal 1820.


Kuching terletak di tebing Sungai Sarawak pada bahagian Utara Barat kepulauan Borneo.
Had Bandaraya Kuching termasuk semua bahawa kawasan di Kuching Daerah yang mengandungi suatu kawasan kira-kira 431,01 km2 (166,4 batu persegi) yang dilingkungi dari Gunung Lasak (Gunung Lasak) di Muara MuaraTebas ke Batu Buaya (Crocodile Rock) di semenanjung Santubong berikutan siri tanda ukur seperti yang dinyatakan dalam Jadual Pertama Bandar Kuching Ordinan, 1988. Sebagai pemudahan statut undang-undang, had bandar Kuching meluas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching di selatan ke pantai utara semenanjung Santubong dan Bako, dari Taman Negara Tanah Lembap Kuching di barat muara Sungai Kuap di timur. Sungai Sarawak pada amnya pecahan bandar ke Utara dan Selatan.
Titik tertinggi di bandar Gunung Santubong di semenanjung Santubong, yang di 810,2 m (2658 kaki) amsl, terletak 35 km di utara pusat bandar.


 pejabat pos kuching
  kuching international airport
 pemandangan kota kuching


Kuching mengekalkan beberapa buah muzium yang mempamerkan budaya dan sejarah. Muzium Sarawak, yang tertua seumpamanya di Borneo, mempamerkan koleksi sejarah semulajadi Sarawak. Langsung bertentangan dengan Muzium Sarawak Dewan Tun Abdul Razak yang berfungsi sebagai tempat pameran dan pejabat Jabatan Muzium Sarawak. Terletak betul-betul di belakang Dewan Tun Abdul Razak adalah Muzium Islam Sarawak.
Muzium lain di Kuching termasuk Muzium Sejarah Cina, Muzium Kucing Kuching, Muzium Kayu Sarawak dan Muzium Tekstil Sarawak. Kuching juga rumah ke planetarium pertama di Malaysia Planetarium Sultan Iskandar bersebelahan dengan Pusat Sivik Kuching.

 



No comments:

Post a Comment